Jednou z těchto tratí, která je pro naše turisty nejvýhodnější z hlediska finančních nákladů a vynikajícího spojení z Liberce, je Žitavská úzkokolejná dráha (ZittauerSchmalspurbahn). Jedná se o trať ze Zittau do Oybinu nebo do Jonsdorfu.

Tato trať je v trvalém provozu již od roku 1890 a to bez přerušení - jsou zde trvale nasazeny v provozu parní lokomotivy. Můžeme zde nalézt unikátní místo a to přímo na trati ve stanici Bertsdorf, kde se trať dělí na dvě větve a v jednom čase zde vyjíždějí dva parní vlaky současně - dvakrát denně v hlavní sezóně.

Pro děti i pro příznivce těchto historických vlaků je to unikátní místo - na trati platí i jízdenky EURO NEISSE/LIBNET+, jenž jsou velmi výhodné a použitelné v celém příhraničí.

Délka jízdy až do stanice Oybin je zhruba 45 minut, byť vzdálenost je pouze 13 km. Proto má tato dráha také lidový název Zug ohne jede Eile, tedy vlak bez jakéhokoliv spěchu.

Pokud naší turistickou vášeň neuspokojí pouze vyhlídková jízda vlakem, za pěkného počasí ve vyhlídkovém otevřeném vagónu, máme možnost na obou konečných zastávkách najít další turistické cíle a to v Oybinu zříceninu hradu a kláštera, kam i méně zdatné návštěvníky vyveze motorový vláček po silnici.

Jonsdorfu je možnost návštěvy Motýlího domu(Schmetterlingshaus) , který skrývá expozici v ohromné hale motýlů, plazů a tropických rostlin denně a celoročně.

Samozřejmě můžeme pro turistiku využít přírodního parku Žitavské hory a nadýchat se horského vzduchu, jelikož všechna místa jsou také vzdušnými lázněmi. Proto tuto lokalitu vřele doporučujeme. Z Prahy je jednoduše dostupná po dálnici Praha-Liberec a dále do Zittau, nebo lze využít autobusové spojení a pokračovat vlakovým spojem z Liberce. Nástupiště nádraží úzkokolejné dráhy je umístěno přímo před budovou hlavního vlakového nádraží.

Žitavská úzkorozchodná dráha (německy Zittauer Schmalspurbahn) je jednou z několika zbývajících saských úzkorozchodných drah s rozchodem 750 mm. Licenci na stavbu trati získala společnost Zittau-Oybin-Jonsdorfer Eisenbahn-Gesellschaft (ZOJE, lidový výklad této zkratky jeZug ohne jede Eile, tedy vlak bez jakéhokoliv spěchu), která 26. června 1889 zahájila výstavbu. K otevření společného úseku do Bertsdorfu, navazujícího na 1,65 kilometru na stávající trať Žitava–Heřmanice, došlo 25. listopadu 1890 (dnes již bez provozu). Uvažovalo se též o prodloužení trati z Jonsdorfu až do české Mimoně.

Další fotografie a videa z výletu

Jízdní řád a ceník